از روغن کاری بلبرینگ سر در می آورید؟ مراحل گام به گام با عکس

روانکاری بلبرینگ صنعتی

فهرست مطالب

روانکاری بلبرینگ برای کم کردن اصطحکاک و سایش بین قطعات است. بلبرینگ یک جزء مکانیکی بوده که محورهای چرخشی و یا لغزنده ماشین را پشتیبانی خواهد کرد. روغن کاری بلبرینگ طول عمر آن را بالا برده و عملکرد این وسیله را بهتر خواهد کرد. در زمان تماس پیدا کردن دو سطح، اصطحکاک روی آن‌ها انجام شده و احتمال وجود آسیب به قطعات خواهد بود. با روغن کاری یک لایه نازک بر روی سطح ایجاد خواهد شد و فلز با فلز تماس مستقیم نخواهند داشت.

انواع روش های روغن کاری بلبرینگ

روغن کاری بلبرینگ صنعتی

برای روانکاری و روغن کاری راه‌های مختلفی وجود دارد. روغن و گریس دو گزینه خوب برای روانکاری بلبرینگ‌ صنعتی هستند. روغن‌ها به طور معمول در زمان سرعت‌های بالا و در زمانی که نیازی به اتلاف حرارت و گرمای بیشتر لازم است، استفاده خواهد شد. گریس لزج و چسبناک بوده و عاملی غلیظ کننده و با چسبندگی بالا هستند. گریس‌ها معمولاً برای سرعت‌های کم و یا بارگذاری سنگین و زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا این نوع روانکاری آب بندی و روانکاری طولانی‌تری دارند.
اصول روغن کاری بلبرینگ، انتخاب روانکار درست بر اساس عوامل سرعت، بار، دما و شرایط عملیاتی است. روانکار از راه‌های متفاوتی کانند گریس کاری دستی، سیستم روانکاری خودکار و یا سیستم حمام روغن بر روی بلبرینگ اعمال خواهد شد. نگه‌داری و بررسی منظم وضعیت روانکاری بلبرینگ، برای جلوگیری از خراب شدن این قطعه بسیار ضروری است.

طریقه روانکاری بلبرینگ

نقش اصلی و مهم حرکت در ماشین و خودروها، بر عهده بلبرینگ‌ها بوده که وظیفه کارکرد درست و مطلوب تجهیزات را دارد. برای بالا بردن کارایی بلبرینگ‌ها باید به طور منظم آن‌ها را روغن کاری کرد. این گونه تماس مستقیم و سطح به سطح فلزات کم شده و از زنگ زدگی و خوردگی آن‌ها جلوگیری خواهد شد. اینکه از کدام نوع گریس یا روغن استفاده کنید، بستگی به عواملی مانند سرعت کار کرد، دما و بار دارد. شرایط کاری بلبرینگ نشان دهنده آن است که از کدام نوع روانکاری باید استفاده کنیم.

بیشتر بدانید:  آشنایی با ساختار بلبرینگ

انواع روغن کاری های بلبرینگ

بلبرینگ‌ها را از طریق راه‌های مختلف می‌توان روانکاری و روغن کاری کرد. انتخاب نوع روانکاری به شرایط کاری بلبرینگ بستگی دارد. رایج‌ترین نوع روانکاری بلبرینگ‌ها عبارتند از:
روغن:
انواع مختلف روغن‌ها مانند معدنی، مخصوص و سنتتیک برای روانکاری بلبرینگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. روغن‌ها معمولا در کاربردهایی با سرعت زیاد و یا در مکان‌هایی که اتلاف حرارت و گرما زیاد بوده، مورد استفاده قرار می‌گیرند. روغن‌ها روانکارهای مناسبی هستند که اصطحکاک میان سطوح بلبرینگ را کم خواهند کرد.
• گریس:
گریس‌ها نوعی روانکار نیمه جامد هستند که از روغن و یک عامل غلیظ کننده مانند صابون ساخته می‌شوند. گریس‌ها مزایای خوبی مانند آب بندی و بالا بردن چسبندگی سطوح مختلف بلبرینگ و توانایی نگه‌داشتن روانکاری بلبرینگ‌ها برای طولانی مدت را دارند.

مراحل روغن کاری بلبرینگ ها

گریس کاری یا روغن کاری بلبرینگ صنعتی

برای انجام روانکاری و روغن کاری بلبرینگ مراحل زیر را برای روغن کاری بهتر بلبرینگ‌ها استفاده کنید. فرآیند روغن کاری به طور کلی به صورت زیر خواهد بود:
آماده کردن بلبرینگ:
پیش از شروع روغن کاری باید تمامی کثیفی‌های موجود در بلبرینگ را تمیز کنید. تمیز بودن سطح بلبرینگ در روغن کاری موثر و بهتر بسیار تأثیر گذار است.
• انتخاب روانکار مناسب:
روانکار خوب باید طبق عوامل و فاکتورهای مختلفی مانند بار، سرعت، دما و شرایط عملیاتی انتخاب شود. برای اینکه کدام روان کننده خوب است به توصیه‌های سازنده آن توجه کنید.
• بررسی و نگه‌داری:
نظارت درست و دقیق از روانکاری در عملکرد خوب آن مهم است. همیشه سطح روان کننده، میزان آلودگی و کیفیت را بررسی نمایید. ارتعاش صدا و دما برای شناسایی نمونه‌هایی از پیدا کردن خوب نبودن روغن کاری است. اگر روغن کاری خوب نبود، می‌توانید مجدد این کار را تکرار کنید.
• روغن کاری مجدد:
گریس و روغن مانند دیگر مواد عمر مشخصی دارد. در برخی موارد که عمر گریس درون یک بلبرینگ از عمر خود بلبرینگ کمتر بوده و باید در طی زمان‌های مشخص گریس را تغییر داد. زمان‌های تعویض گریس به اندازه بلبرینگ، بار، سرعت دورانی، نوع گریس و دما بستگی دارد.

بیشتر بدانید:  معرفی انواع ساچمه ‌های بلبرینگ در صنعت

سخن پایانی
روغن کاری بلبرینگ امر مهمی بوده که در طولانی شدن عمر قطعه و جلوگیری از اصطحکاک بیش از حد بین فلزات جلوگیری خواهد کرد. برای روانکاری قطعه، شما می‌توانید از گریس یا روغن استفاده کنید. انتخاب یکی از این دو گزینه بستگی به عوامل مختلفی دارد. شما باید برای عملکرد بهتر دستگاه در فواصل زمانی مختلف و تعیین شده بلبرینگ خود را روانکاری کنید تا عمر دستگاه افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *