تاثیر روانکاری بر بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی

فهرست مطالب

رولبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها قطعات بسیار مهمی هستند که در اغلب دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که لازم است تا برای نگهداری از دستگاه‌های مختلف به آن توجه داشت، روانکاری بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها است. همان‌طور که می‌دانید انواع مختلفی از بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها وجود دارند که می‌بایست برای هر یک از آن‌ها از مواد مختلفی در جهت روانکاری استفاده کرد. روانکاری تاثیرات بسیار مهمی بر سلامت، ماندگاری، طول عمر و… این قطعات کاربردی دارد.

تاثیرات مهم روانکاری بلبرینگ ها و رولبرینگ ها

روانکاری بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای این قطعات صنعتی انجام شود، زیرا تاثیر روانکاری بر این قضات بسیار بالا بوده و سبب تسهیل عملکرد آن‌ها خواهد شد. از جمله مهم‌ترین تاثیرات روانکاری بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• روانکاری در بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها باعث کاهش اصطکاک رولبرینگ‌ها و بلبرینگ‌ها که در نتیجه آن بهبود عملکرد سیستم و قطعات صنعتی است، می‌شود.

• انجام روانکاری بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها سبب می‌شود تا بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها عملکرد مناسب و عمر طولانی‌تری داشته باشند.

• با انجام روانکاری، حرکت قطعات تسهیل شده و از سایش و خستگی زودرس بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها جلوگیری می‌شود.

• یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای روانکاری قطعات صنعتی کاهش اصطکاک و همچنین آب‌بندی رولبرینگ‌ها و بلبرینگ‌ها است‌.

• روانکاری سبب کاهش لرزش و نویز می‌شود.

• روانکاری از یاتاقان در برابر خوردگی محافظت خواهد کرد.

چه روانکاری برای بلبرینگ و رولبرینگ استفاده می شود؟

روش‌های متنوعی برای روانکاری بلبرینگ و رولبرینگ در صنعت وجود دارند. به‌طور معمول برای روانکاری این قطعات از گریس و روغن روانکار استفاده می‌کنند. استفاده از گریس به منظور روانکاری بلبرینگ یکی از بهترین و کارآمدترین راه‌ها بوده و تمامی کار‌هایی که روانکاری ایمن بر بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها انجام می‌دهد را برآورده می‌سازد. البته به‌طور قطع استفاده از گریس علاوه‌بر مزایا، معایبی نیز در پی خواهد داشت. از جمله مزایای استفاده از گریس می‌توان به روانکاری بالای آن اشاره کرد.

بیشتر بدانید:  بلبرینگ کوپر Cooper چیست؟

همچنین اگر در روانکاری بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها از گریس استفاده شود، نیاز به مراقبت و نگهداری کمتری خواهند داشت. به علاوه استفاده از گریس برای روانکاری سبب می‌گردد تا روغن همواره در محل وجود داشته باشد؛ از آنجایی که گریس دارای گرانروی بسیار بالایی است احتمال فرار روغن از محل نیز وجود ندارد. با وجود به تمامی مزایای موجود در گریس، معایبی نیز در روغنکاری با استفاده از آن وجود داشته که از جمله اصلی‌ترین معایب آن می‌توان به عدم خنک‌کاری بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها اشاره کرد.

انتخاب نوع روانکار برای بلبرینگ‌ ها و رولبرینگ‌ های صنعتی

یکی از نکات مهمی که برای روانکاری بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌های صنعتی باید به آن‌ها توجه داشته باشید، انتخاب بهترین روانکار است. به‌طور کلی بسته به این‌که بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها صنعتی از چه نوعی هستند و شکل ظاهری و شکل اجزای چرخنده آن‌ها چگونه است، موادی که باید برای روانکاری آن‌ها استفاده کنید، متفاوت خواهند بود‌. به‌طور کل رولبرینگ‌ و بلبرینگ‌ها را براساس تفاوت شکل ظاهری و اجزای چرخنده آن‌ها به انواع متنوعی تفکیک می‌کنند. انواع بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌های صنعتی به شرح زیر هستند:

• بلبرینگ و رولبرینگ سوزنی

• بلبرینگ و رولبرینگ استوانه ای

• بلبرینگ و رولبرینگ مخروطی

• بلبرینگ و رولبرینگ ساچمه‌ای

• بلبرینگ و رولبرینگ بشکه‌ای

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب نوع روانکار مناسب برای بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها باید به آن توجه نمایید، سرعت دورانی رولبرینگ‌ها و بلبرینگ‌ها است. بدین صورت که باید توجه داشته باشید که هرچه سرعت دورانی بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها بیشتر باشد، روانکاری که برای آن استفاده می‌کنید، باید از ویسکوزیته پایین‌تری برخوردار باشد. همان‌طور که می‌دانید روانکاری بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌های صنعتی تاثیر بسیار زیادی بر ویسکوزیته روانکاری دارند، بنابراین باید به سرعت دورانی این قطعات توجه کنید.

بیشتر بدانید:  عوامل موثر در کاهش طول عمر بلبرینگ صنعتی

روغن پایه مناسب برای روانکاری بلبرینگ ها و رولبرینگ ها

علاوه‌بر توجه به ویسکوزیته روانکاری که برای روانکاری بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌شود که به روغن پایه آن‌ها نیز توجه بسیار زیادی داشته باشید. به‌طور کلی روغن‌های پایه به ۵ گروه اساسی تقسیم می‌شوند و برخی از آن‌ها در ساخت گریس و روغن‌های روانکار صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین ویژگی‌های روغن‌های پایه مورد استفاده در ساخت گریس و روغن‌های روانکاری به شرح زیر هستند:

• نقطه جوش بالا و نقطه انجماد پایین

• شاخص ویسکوزیته بالا (تغییرات کم ویسکوزیته در دماهای مختلف)

• پایداری دمایی

• پایداری هیدرولیک (مقاومت بالا در برابر آلوده شدن توسط آب)

• مقاومت بالا در برابر خوردگی

• مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون

عوارض جانبی انتخاب نادرست روانکار بلبرینگ ها و رولبرینگ های صنعتی

بسته به این‌که شرکت سازنده انواع بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها چه روغنی را برای روانکاری پیشنهاد کرده، می‌بایست روغن روانکاری مناسب را انتخاب نمایید و در صورت عدم توجه به پیشنهاد شرکت و استفاده از مواد نامناسب و اشتباه برای روانکاری این قطعات کاربردی، احتمال ورود آسیب به آن‌ها و عدم کارکرد آن‌ها وجود دارد. بنابراین لازم است که از روانکار نامناسب برای روانکاری این قطعات استفاده نشود، زیرا استفاده از این روانکاری علاوه‌بر احتمال خرابی دستگاه سبب می‌شود تا گارانتی آن نیز ابطال گردد.

البته لازم است توجه داشته باشید که در برخی از مواقع سازنده دستگاه اطلاعات دقیق و درستی در خصوص روغن مناسب برای روانکاری بلبرینگ و رولبرینگ‌ها ارائه نخواهد داد یا ممکن است دستگاهی که قصد روانکاری بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌های آن را دارید، شرایط خاصی همچون کار در دمای بالا، شرایط محیط و… را داشته باشد.

بیشتر بدانید:  بهترین برند بلبرینگ چینی را بشناسیم

در این صورت این سوال برای افراد پیش می‌آید که چگونه می‌توانیم روغن مناسب برای روانکاری این قطعات را تشخیص داده و از آن‌ها استفاده کنیم. در خصوص این مورد لازم است ذکر شود که شما می‌توانید برای انتخاب روانکار مناسب از کارشناسان و متخصصان با تجربه‌ای که علم کافی در این زمینه را دارند، مشورت بگیرید.

سخن پایانی

از آنجایی که رولبرینگ‌ها و بلبرینگ‌ها بر کارکرد صحیح دستگاه‌ها تاثیر بسیار زیادی می‌گذارند، بنابراین تاثیر روانکاری بر بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها صنعتی مورد توجه بسیاری از افراد بوده و لازم است تا به روانکاری صحیح، دقیق و به موقع این قطعات توجه بسیار زیادی داشته باشید. روانکاری با مواد مناسب سبب می‌گردد که ماندگاری، طول عمر و سایر کارکرد‌های این قطعات بهبود یافته و تسهیل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *